vrijdag 21 december 2012

Taken te laat indienen ...

Taken te laat indienen, het is iets wat we als toekomstig leerkracht waarschijnlijk nog zeer veel zullen meemaken, maar juf, ik ben het vergeten, maar juf, mijn zusje heeft het gescheurd, maar juf mijn hond heeft het opgegeten. Allemaal mogelijke uitvluchten waar lagere schoolkinderen mee kunnen afkomen.
Ik vrees dat ik hierin redelijk 'radicaal' ben, een taak te laat indienen zou bij mij zeker een vermindering van de score betekenen, een nul vind ik net iets te radicaal. Maar er zou toch zeker enkele punten niet meer te verdienen zijn. Want de indiendatum ligt meestal zo lang vast, en is voor iedereen gelijk. Dus moet het ook voor iedereen een eerlijke kans worden om een passende score te behalen.

2 opmerkingen:

  1. Ik kan me volledig vinden in jouw mening en vind dit zeker niet te radicaal. Ik zou zelf ook wat punten aftrekken. Voor iedereen gelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik begrijp dat je in deze situatie 'radicaal' zou zijn, maar wat als een leerling nu echt niks aan de situatie kan doen? Ik geef een vooorbeeld. Het gebeurt wel eens dat ik mijn taak de dag ervoor nog moet afprinten, omdat ik er constant aan bezig ben. Inderdaad heb ik dan ook het risico dat mijn computer kan crashen of mijn printer stuk is. Dit laatste heb ik al eens meegemaakt en toen mocht ik de hele streek rond bellen om mijn document af te drukken.

    Als de computer crasht, heb je minder geluk. Je kan toch niet van een kind uit het lager onderwijs verwachten dat het nog de hele nacht opnieuw zal werken aan een taak?

    En als het kind dit voor de eerste keer meemaakt? Het kind is al altijd in orde geweest en dit was de eerste keer. Zou je het kind dan ook een vermindering van punten geven?

    Begrijp me dus niet verkeerd, ik begrijp jou mening volledig en zou waarschijnlijk ook zo reageren, maar ik vraag me alleen af als je ook zo zou reageren als het kind echt niks aan de situatie kan doen? Ik zou dus de situatie eerst bekijken.

    BeantwoordenVerwijderen